Drömbarometern – en unik undersökning som visar vad svenska kvinnor drömmer om

Vad drömmer svenska kvinnor om?
I rapporten ”Svenska Drömbarometern” är svenskornas äventyrlighet och hemliga drömmar för första gången kartlagda.
Flytta till ett annat land, öppna ett bed and breakfast, göra en skönhetsoperation, vara otrogen och leva ett hemligt lyxliv är några av sakerna som sticker ut. 

Svenska kvinnor har sannerligen stora drömmar. Nu har Reflect, på uppdrag av Garbo.com, gjort en unik undersökning där över 1000 svenska kvinnor har tillfrågats om sina drömmar.
Och resultatet överraskar.
En av fyra svenska kvinnor drömmer om att resa till Australien och sju procent fanatiserar om en förbjuden romans när de befinner sig på resande fot.
Skönhetsingrepp har blivit mindre tabubelagt och hela 62 procent av svenskorna drömmer om att lägga sig under kniven.
Vardagspusslet tär tydligen på svenska kvinnor, för en av fem skulle byta ut sin karriär mot ett liv som lyxhustru om de fick drömma fritt. Då skulle drömmar som att ha en egen personlig tränare och en lyxväska på armen kunna uppfyllas.

“En vanlig dröm är att inleda en otrohetsaffär

Många vill förändra sina liv – och det rejält. Svenskorna drömmer om att gå ner i arbetstid, öppna ett bed and breakfast, skriva en bok och flytta utomlands.
Rapporten visar också hur viktigt det är för svenska kvinnor att få mer tid med sin partner, men också att en vanlig dröm är att inleda en otrohetsaffär.
Enligt psykoterapeuten Eva Rusz har kvinnors drömmar tagit en ny riktning de senaste tio åren.

Eva Rusz

– Kvinnors tankar om sig själva har förändrats. Vi har blivit mer självständiga, utforskande, äventyrliga och orädda. Vi kan realisera våra drömmar själva och har därför släppt tankarna på att man alltid måste vara två för att klara av nya världsomfattande projekt. Vi har blivit mer jägare än samlare. Den förstnämnda har i alla tider varit männens självpåtagna roll.
Garbo vill kartlägga kvinnors drömmar för att ta reda på kundernas egentliga drivkraft.
– Det här väckte vår nyfikenhet: tänk att tillsammans med kunderna ta reda på och förstå de grundläggande drivkrafterna och drömmarna? Vi insåg snabbt att frågeställningen förmodligen skulle komma att engagera människor och bestämde oss därför omgående för att göra undersökningen tillsammans med professionella partners och att resultatet av den skulle vara helt öppen för vem som helst att läsa och hänvisa till, säger Oskar Mühlbach, Chief Ventures Officer på Garbo, som har beställt rapporten.

Så genomfördes Drömbarometern:

  • 1092 intervjuer genomfördes i form av ett stratifierat urval baserat på ålder och i enlighet med en riksrepresentativ specifikation. Resultatet har viktats för att återspegla den vuxna svenska populationen.
  • Utgångspunkten för frågeställningarna har framtagits i en workshop mellan Reflect och Garbo. Underlaget för workshopen har bestått av referensstudier på kvinnors drömmar och en utgångspunkt i Maslows forskning.
  • Utfallet från workshopen är ett antal teoretiserande frågeställningar som sedan omformulerats till ett frågebatteri för målgruppen.
  • Frågeställningarna har testats utifrån att de kognitivt uppfattas som korrekt genom testintervjuer.
  • Undersökningen har genomförts enligt riktlinjer för Esomar (den europeiska branschorganisationen). De aktörer som validerar metod och urval är några av nordens ledande aktörer.

Dela med dig